Zo maar een dag in de Bourgonge - Reisverslag uit Cluny, Frankrijk van dirkluijten - WaarBenJij.nu Zo maar een dag in de Bourgonge - Reisverslag uit Cluny, Frankrijk van dirkluijten - WaarBenJij.nu

Zo maar een dag in de Bourgonge

Blijf op de hoogte en volg

17 April 2015 | Frankrijk, Cluny

Ik zit nu in een restaurant in Cluny met snel internet, Cluny ligt ten noorden van Lyon. Ik kom er niet aan toe om een speciaal reisverslag te maken. Iedere dag maak ik wel een verslag in mijn eigen dagboek. Ik copieer nu een ongekuiste versie van gisteren. De reis gaat goed. Geen blaren of andere lichamelijke perikelen. Het weer is nu wat minder zonnig , maar dat is wel prettig want in die hitte wandelen is nogal zweterig. Daarom neem ik tegenwoordig lange pauzes tussen de middag en kom pas laat (altijd wel na 20:00 uur) op mijn bestemming aan. Genieten van een goede maaltij en flink wat wijn, hoort er bij. Ik zit hier ook al weer ruim 2 uur. Moet nodig verder!!
Ik krijg het niet voor elkaar om teksten bij de foto's te plaatsen, dus jullie moeten het maar zonder doen om toch een impressie van dit deel van de zuidelijke Bourgonge te krijgen.

Wo 15 april van Mearsault nar Fontaines (ong 30 km als het dat al haalt)
Om 7:30 uur was ik eruit. Dit keer geen wekker gezet. Was gecontroleerd... alles ingepakt en omstreeks 8:30 was ik weer en route .. zonder ontbijt. Toch nog meneer Betrand ... gezien en gesproken. Ik had EUR 15 in de pelgrim ruimte op tafel gelegd. Naar Mearsault gelopen en daar rondgestreund. Heel mooi en rijk stadje. Je ziet gewoon aan de huizen dat er rijke mensen wonen.
Chauteau's en domaines dat is wat daar de klok slaat. Heerlijk rijp meloentje gekocht en ook 2 sinaasappelen voor onderweg en een tijdje wat zitten whatsappen met Marjan en Mark. Beiden hebben een oorontsteking dus dat is niet zo best. Mark zelfs tegen de 40 graden koorts. Omstreeks 9:30 weer op route , en het was al weer warm. Ik denk dat ik mijn patroom toch wat moet gaan aanpassen, door 's morgens vroeger weg te gaan. Dat scheelt heel veel met het lopen. De route ging weer door de wijngaarden ..... maar daarna langs een kanaal . Daar kwam ik uiteindelijk uit in Chagny, een redelijk grote plaats, gezien de omvang van het station. De route liep niet door het plaatsje zelf. Ik was er omstreek 13 uur, had trek in eten dus ben het plaatsje binnen gelopen. Ik heb daar tot 17 uur op een terras gezeten en een prima menu du jour gegeten. Een hele liter wijn en 2 liter water. Het was echt warm. 'k Ben onder het zonnescherm gaan zitten om de verslagen avn de laatste 2 dagen te tikken. Het is nu tegen 17 uur. dus ik ga nu eer verder. Gelukkig heb ik ook al een slaapplaats voor do/vr nacht in Cormatin geboekt. Dus morgen er vroeg uit , want dat is wel 45 km lopen.
Dat lopen naar Fontaines was nog heel wat zwaarder als ik had gedacht. Vanuit Chagny de La cave des Bierres, waar ik nog een heerlijke Chaufke heb gedronken en naar de wc ben geweest, moest ik eerst weer op de route komen. Ik koos ervoor om gewoon terug te lopen naar de brug waar ik de route verlaten had. Er lagen daar best wel een stuk of 10 schepen c.q plezierjachten waarvan ik er een door het kanaal had zien varen. De weg terug ben ik ook weer dwars over de spoorrails van de twee stationnetjes die naast elkaar lagen gelopen, wat natuurlijk strikt verboden is. Al snel ging de route weer omhoog en dat was best lang, maar hele mooie uitzichten. Je kon vandaaruit zelfs al Chalone sur Saone zijn liggen. Een grote stad met o.a. ook veel hoogbouw. Na verloop van tijd kwam ik in Rully een mooi stadje , waar ik o.a mijn plastic fles – van de citroendrank – in een fontain heb gevuld en ook aardig veel heb gedronken. Het ging ik Rully flink omhoog o.a. tot aan het chateau maar daarna werd het milder. Ik moest ergens afslaan van de route om in Fontaines te komen. Gelukkig had ik mijn iPhone helemaal vol, dus kon goed gebruik maken van Apple maps. Dat kwam me weer erg goed van pas. Op een gegeven moment kwam ik in Les Clos de Eveques of zoiets, maar daar liep het al tegen 20 uur. Snel naar de D961. Toen ik het bordje met “Fontaines” zag heb ik Hervene Gentin gebeld en gezegd dat ik pas om 20:30 ter plaatse zou zijn. Flink de pas er ingehouden en -zoals ook in de gids staat – kwam Monsieur Gentil mij met de auto ophalen en heeft me naar “Im alten Pfarrhaus gebracht” groot , grote keuken,schoon, prima voor een donivation van EUR 20 voor een nacht. Hij heeft me uitgelegd hoe ik de volgende dag weer op de route moest komen en heeft me afgeraden – toen hij hoorde dat ik naar Cormatin lopen – om de echte route te nemen omdat dat nogal veel steigen en dalen inhield. Gelukkig heb ik me daar aan gehouden... maar het was wel een beetje saai. 's Nachts moest ik om 00:30 naar de WC en daarna heb ik angstige momenten meegemaakt. Ik had mijn laptop en iPhone allebei nog aanstaan vlak bij het open raam. Ik hoorde dat de poort opengedaan werd en hoorde ook dat er iemand op het grind liep, o.a. naar mijn slaapkamerraam. Ik had die avond mijn laptop nog uit de keuken gehaald. Het spookte daar en ik voelde me er niet veilig. Ik had het idee dat geprobeerd werd om daar binnen te komen. In eens had de idee dat – omdat laptop en iPhone nog aanstonden – dat het beter was om die uit te zetten, want het zou zo kunnen zijn dat de “vermeende dief” over apparatuur beschikte waarmee hij kon zien dat er signalen werden uitgezonden vanuit een of meerdere komputers. Daarna met iPhone en laptop onder het kussen een hele tijd heel allert geweest. Op een gegeven moment hoorde ik niets meer en ben daarna toch weer in slaap gevallen. Er gaan dan wel allerlei gedachten door je geest. m.n.overvallen worden en zo. Kortom die nacht heb ik niet zo best geslapen.

  • 17 April 2015 - 18:54

    Josee Voellmecke:

    hoi Dick,weer een spannend verhaal,jij bent al behoorlijk ver,vind ik! een jaar of 10 geleden,was ik ook in Cluny,prachtige omgeving.veel succes en tot schrijfs,Groet en kus


  • 17 April 2015 - 22:56

    Rian:

    Nou leuk hoor dick ,weer een gezellig verslagje.Fijn dat je geen blaren hebt,en geniet van alles.
    Behalve dan even die voetstappen over het grind rond middernacht.Dan merk je wel hoe belangrijk de spullen zijn waar je mee in contact bent en de routing kunt vinden he.Ik snap ook dat je het in een herberg wat gezelliger vind en meer aanspraak hebt.Lieve broer, sukses verder he, zet um op.
    Hoop dat de oren van marjan en mark weer snel rustig worden en genezen.

  • 19 April 2015 - 11:33

    Aad Van Zuilen:

    Hoi Dick,

    Fijn om te weten dat het goed gaat met je.
    Goed dat je geen blaren hebt en jammer dat je van de mooie vergezichten geen foto kan plaatsen. Kijk maar uit met je spullen, je moet tegenwoordig erg voorzichtig zijn.
    Nog veel succes de komende dagen en ik kijk uit naar je volgende verslag.

    Groet
    Aad

  • 23 April 2015 - 17:10

    Hilda:

    Hi Dick,
    Al die oude namen van steden waar mensen al eeuwen langs lopen, ik vind het heel spannend wat je doet. Maar doe vooral je slaapkamerraam dicht als het ' inklimbaar' is.
    En we snappen allemaal dat deze toch een royale dagtaak is en dat je dus nauwelijks tijd en energie hebt voor lange verslagen met foto's.

  • 28 April 2015 - 21:50

    Hilda:

    Hi Dick,

    Geen nieuwe berichten van je. Dat betekent, denk ik, dat je veel lange trajecten loopt en het druk hebt met dagelijkse beslommeringen als onderdak zoeken, weg vinden en eten en drinken regelen.
    Hier is het voorjaar begonnen met veel mooie bloesem en springende lammetjes.
    Ik hoop dat jij onderweg ook zo van het voorjaar kunt genieten.
    Veel succes en hartelijke groet, Hilda

  • 29 April 2015 - 13:29

    Philippine:

    Ha neef

    wauw, wat een voettocht man, ik dacht dat je een stukje van de route Santiago de Compostella zou lopen maar verdomd je loopt gewoon thuis de voordeur uit en bent daar begonnen.
    Leuk dat je me hebt gemaild en ik nu een beetje met je mee mag ervaren!
    Zet m op jongen, ik vind het écht super wat je doet!!!
    Wat een lef, wat een ervaring, wat een uitdaging!
    lieve groetjes Philippine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 05 Maart 2015
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 3994

Voorgaande reizen:

05 Maart 2015 - 17 November 2016

Voettocht van Alphen aan den Rijn naar Santiago

Landen bezocht: