Weer in het land Luxemburg - Reisverslag uit Remerschen, Luxemburg van dirkluijten - WaarBenJij.nu Weer in het land Luxemburg - Reisverslag uit Remerschen, Luxemburg van dirkluijten - WaarBenJij.nu

Weer in het land Luxemburg

Door: Dick Luijten

Blijf op de hoogte en volg

28 Maart 2015 | Luxemburg, Remerschen

Vandaag zaterdag 28 maart 2015 ben ik voor de 2e keer aangekomen in Luxemburg. Ik slaap vannacht in de jeugdherberg van Schengen/Remerschen en dat is een prima plek. Zie ook http://youthhostels.lu/de/jugendherbergen/jugendherberge-schengen-remerschen Ik heb weer een 4 persoons kamer in mijn uppie, dus aan ruimte geen gebrek. Meestal heb ik 2 tot 3 keer zoveel ruimte in een jeugdherberg dan in een hotelkamer waar ik dan minstens het dubbele voor betaal. Dit is nu de 3e jeugdherberg waar ik in verblijf. Heb hier ook een warme maaltijd gegeten en zit nu lekker aan de biertjes in mijn prive bureau tegenover mijn kamer. Van de 150 bedden zijn er nog geen veertig bezet en je ziet hier jong en minder jong gewoon door elkaar.

Remerschen is een klein dorpje ong. 3 km boven Schengen. Morgen loop ik opnieuw door Schengen wat een belangrijk stadje is in de totstandkoming van onze Euro en het openstellen van de grenzen van de EU. (akkoorden van Schengen) De 1e keer dat ik in Luxemburg was, was ik in Echternach ook in een jeugdherberg vlak aan een groot meer met een hole grote klimmuur. Ik heb me er niet aan gewaagd. Overmorgen, 30 maart verwacht ik Metz te bereiken en blijf daar 2 nachten (ook weer in een jeugdherberg). Dan zitten er ong. 650 km en duik ik verder la douce france in gaat de tocht verder door Lotharingen,Bourgondie naar le Puy-en-Velay. Afstand Metz – le Pluy is ong. 800 km volgens de Jakobsroute. Het wordt koud en regenachtig weer dus ik ga overschakelen van het Duitse en Luxemburgse bier naar de Franse wijnen. In de Eifel heb ik op een boerderij zgn “Pilgerlikeur” geproefd , gewoon bij de boerin in de keuken aan de tafel. Er zaten allerlei “beeren” in en het was vreselijk lekker. Ik kon een babyflesje(250 m) kopen of een halve liter. De laatste paste precies in mijn bagage, was wel weer extra sjouwen maar in tijden van kou gaat een neut er onderweg altijd wel in. Ik heb in ieder geval de lege fles vandaag al weer in een vuilnisbak gegooid.
Vandaag heb ik “officieel” volgens het boekje 23 km behoren te lopen, maar al met al zijn het er wel weer ruim 35 geworden. Ik heb vandaag Villa Borg – een naar huidige maatstaven herbouwde romeinse villa - bezocht. Ik moest er ruim 4 km van de route voor afwijken, maar dat was me het zeker waard. Het was me aangeraden door de vrouw die me vanmorgen het ontbijt serveerde in de ruimte waar heel veel professioneel gestookte likeur stond. (brennerei en herberg). Ik ben er bijna 2 uur in Villa Borg geweest. Helaas was het taverne niet open anders was er vast nog een uurtje bij gekomen. Het was overigens best koud vandaag. De romeinse hoofdwegen, die meestel met de Jakobsroute worden gevolgd, lopen meestal op de toppen van de heuvels. Dat heeft als voordeel dat ik zo min mogelijk hoef te dalen en te stijgen, maar heeft als nadeel dat ik altijd veel wind – zeker met BF 4 a 5 - vang. Ik loop al twee dagen met handschoenen aan vanwege de kou van de wind. Het is de laatste dagen niet meer boven de 10 graden Celcius geweest, terwijl ik op mijn weg naar Keulen toch vaak op een terrasje heb zitten zonnen (met wat vocht erbij) bij zo'n 15 a 18 graden. Dat is de laatste dagen toch heel anders , dus pak ik af en toe een neut om de kachel op te warmen. Gelukkig zijn al mijn gele, blauwe en rode bloeduitstortingen sinds mijn valpartij in Keulen nu weg. Zo dat was het voor vandaag ... en dan ook mijn eerste “reisverslag” . Jullie hebben nog wat te goed van de eerste 500 km.... maar dat komt later. All the best.

Hartelijke groeten van Dick

  • 29 Maart 2015 - 10:07

    Arthur En Corine:

    Hoi Dick,

    Dat klinkt als een avontuurlijke tocht. We hadden van José al gehoord dat je was gevallen. Vervelend zeg. Dus nu ga je Frankrijk in. Kom je ook bij ons in de buurt? De route van Limoges naar Perigueux komt hier vlak langs. De kou zal hopelijk snel over zijn. Hier wordt het komende week al 20 graden.
    Veel sterkte de komende kilometers.


  • 29 Maart 2015 - 10:55

    Marjan:

    nou schat, dat zijn al veel kilometertjes en veel drankjes! Ik mag de drankkast wel aanvullen voor je terugkomt! Fijn dat je er zo van geniet! En... voetjes optillen, hè!!! Hopelijk is het snel warmer.

  • 29 Maart 2015 - 13:13

    Aad Van Zuilen:

    Leuk stukje Dick. Ben stiekem jaloers op je. Een mooie ervaring ik hoop voor je dat het gauw wat warmer wordt.
    Groeten Ad

  • 30 Maart 2015 - 01:46

    Josee Voellmecke:

    hoi Dick
    klinkt allemaal spannend,je bent alweer een flink stuk verder,ben benieuwd,hoe het verder
    zal gaan. Succes! Het was heel gezellig dat je er was.Groetjes uit Keulen.

  • 30 Maart 2015 - 19:13

    Hilda Drenth:

    Hi Dick,
    Super joh, wat een mooie tocht! Ik zie al dat ik niet de enige ben die jaloers is! Gniet vooral van elke kilometer!

  • 30 Maart 2015 - 19:36

    Rian:

    He dick, ik heb wel 4x je mail gehad, zeker nog even wennen met je nieuwe toestel om dit te versturen, want je zult geen laptop bij je hebben denk ik.Je beleeft veel avonturen zeg,en dat je gevallen was wist ik niks van.2e keer in luxemburg snap ik ook niet helemaal.Maar dat hoeft ook niet ik houd de hoofdzaken bij en je schrijft heel gezellig.Wat heb ik toch een sportieve broer,Jammer dat het nog zo fris is goed dat je handschoenen bij je had,of heb je die onderweg gekocht.Goed dat je je ook es aan je 23 km probeert te houden ,hoe is het met je hielen??
    Kijk uit naar het vlgd verslag knuffel van je zus Rian en zet um op!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 05 Maart 2015
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 3998

Voorgaande reizen:

05 Maart 2015 - 17 November 2016

Voettocht van Alphen aan den Rijn naar Santiago

Landen bezocht: